Monday, March 22, 2010

Bersiap Siaga!

Kalau saya bertanyakan kepada semua, anda bersedia untuk menjadi Perdana Menteri..?? atau seorang Menteri ?? Atau seorang Kiyai yang gelarannya sangat terkenal buat mereka yang pernah menonton filem KCB ?? atau cukup sebagai seorang ketua keluarga??

Persoalannya hari ini, golongan mahasiswa yang saya maksudkan di sini bersediakah untuk memenuhi keperluan ini untuk masa mendatang. Lagi jelas yang paling fokus adalah Kepimpinan. Bersediakah bakal-bakal pengganti sekalian?

 

Yang bakal bergelar Daie ? Murabbi ? warga pendidik ? Ataupun tiba-tiba Malaysia dijajah buat kali kedua secara ketenteraan, bersedia untuk menjadi prajurit yang setia mempertahankan negara ?
Persoalan ini saya kembalikan buat semua dan saya juga!

Tak mudah nak bersedia untuk semua itu,  tapi paling tidak saya menyeru ke arah itu. Bakal Ustaz perlu faham konsep bersosial cara Islami. Bakal Ustazah pun tahu cara berhibur yang bagaimana lebih realistik untuk anak muda hari ini. Bakal-bakal pemimpin perlu cekap menanggapi semua permasalahan yang timbul terkadang tidak mampu di duga. Mulanya di kampus! Ya,mulalah berfikir sekarang!

Kadang-kadang kita ini hanya pandai menghalang melarang dan berkata tidak boleh sedangkan inisiatifnya tiada. Bahkan tidak terlintas difikiran! Jangan hanya pandai melarang orang menghampiri zina tetapi tidak tahu bagaimana cinta yang suci boleh berputik!

Saya ingin mengajak saudara untuk merenung Firman-Nya..Ayat ini dipetik dari Surah Al-Anfal :-

60. Dan siapkanlah untuk menghadapi mereka kekuatan apa saja yang kamu sanggupi dan dari kuda-kuda yang ditambat untuk berperang (yang dengan persiapan itu) kamu menggentarkan musuh Allah dan musuhmu dan orang orang selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya ; sedang Allah mengetahuinya. Apa saja yang kamu nafkahkan pada jalan Allah niscaya akan dibalasi dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan dianiaya (dirugikan).

Justeru siap dan sedialah untuk kembalikan Islam ke hadapan!

Payahkan banyak berfikir mudahkan tindakan!

0 Pandangan: