Thursday, April 15, 2010

Let's Do It !


Menyeru manusia kepada Allah s.w.t (ad-da’wah ila Allah) adalah kewajipan setiap muslim dan muslimat di setiap masa. Terutamanya di zaman kita ini, ia lebih wajib kerana umat Islam pada hari ini terdedah kepada serangan jahat musuh-musuh Allah s.w.t yang bertujuan mencabut teras dakwah Islam dari jiwa umat Islam.Menyeru manusia kepada Allah s.w.t adalah satu kemuliaan yang besar kepada pendukung dakwah.

Firman Allah yang bermaksud:

“Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah,
mengerjakan amal yang soleh dan berkata: Sesungguhnya aku termasuk orang-orang
yang menyerah diri.”  (Fushilat: 33)

Menyeru manusia kepada Allah s.w.t menghasilkan pahala dan ganjaran yang besar dan tidak ternilai sebagaimana pengakuan Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

“Jika Allah s.w.t memberi hidayah kepada seorang lelaki lantaran anda,
itu lebih baik bagimu daripada setiap apa yang disinari matahari.” (Riwayat at-Tabrani)

Menyeru manusia kepada Allah s.w.t dan kepada jalan yang benar, adalah sebaik-baik urusan dan amat perlu diketengahkan, terutama di zaman ini yang berkecamuk dengan pelbagai kefahaman dan ideology, trend semasa yang memperbodoh, menyesat dan menyelewengkan.

 
Menyeru manusia kepada Allah s.w.t adalah salah satu peringkat (marhalah) yang penting dalam amal Islami yang dilakukan secara bersungguh-sungguh. Ia merupakan marhalah ta’arif (memperkenalkan), yang mendahului marhalah takwin (pembentukan). Di sana terdapat dakwah ‘Ammah (dakwah umum) yang dicernakan melalui pidato, ceramah ceramah, majlis-majlis ilmu, media masa seperti buku-buku, risalah-risalah, surat khabar, majalah, kaset dan lain-lain. Di sana juga terdapat dakwah Fardiah (dakwah individu) yang tidak kurang pentingnya.


Ya, dakwah individu yang benar-benar mengajar umat ini supaya beringat tugas dakwah bukan mudah dan semua perlu menjadi pemain utama dalam kerja buat ini. Bukankah contoh terbaik kalangan para sahabat-sahabat Nabi SAW pun sangat menitikberatkan aspek dakwah ini. Keperibadian mereka semua sehingga mampu menarik kaum jahiliyah perlahan-lahan menerima dakwah Islam. Sehingga kemuncak pembukaan kota Makkah! Keberjayaan ini bukankah juga bermula dengan dakwah Fardiah ini??

                                                       Tahajud sebagai bekalan buat para daie!

Seruan ini saya tujukan buat diri yang kerdil ini. Ayuh rakan-rakan, kita kongsikan apa yang pernah Allah anugerahkan pada kita semua. Semoga usaha Dakwah Fardiah yang sedikit ini kan menjadi saksi kelak. Mulakan dengan diri, sebelum mula memberi. Jangan sampai terlupa diri yang selalu dikejar mati!

2 Pandangan:

Anonymous said...

Menarik sebagai muhasabah bersama,tanggungjawab bersama...

duta_i said...

hmmm...berfikir sebentar,memperbaharui niat..